Domēna vārdu cīņas – 2.daļa!

titulbilde2

Šis ir turpinājums rakstam “Domēna vārdu cīņas – 1.daļa!”, kurā tika izklāstīta plaši zināmu uzņēmumu un preču zīmju (Tesla, Google, StarWars, MTV), kā arī sabiedrībā pazīstamu cilvēku (Maikls Blūmbergs un Džebs Bušs) pieredze ar domēna vārdiem.

Turpinājumam esam apkopojuši vēl 5 pasaulē pazīstamu zīmolu pūles aizsargāt savu virtuālo identitāti.

McDonalds

1. McDonalds (mcdonalds.com)

1994. gadā žurnālists Džošuā Kvitners (Joshua Quittner), veidojot žurnālam “Wired”, rakstu par domēna vārda nozīmi uzņēmuma attīstībā, reģistrēja mcdonalds.com.

Interesantākais, ka pats uzņēmums McDonalds par šo faktu neizrādīja nekādu interesi. Arīdzan mediju reakcija bija pārsteidzoša: “Vai Jūs uzskatāt, ka internets ir kas ievērojams?” (“Are you finding that the Internet is a big thing?”).

Sava raksta beigās Kvitners aicināja lasītājus iesūtīt uz ronald@mcdonalds.com savus ieteikumus – ko lai viņš iesāk ar šo domēna vārdu? Ironiski, ka ideja to pārdot nemaz neizskanēja. Rezultātā Kvitners atdeva domēna vārda lietošanas tiesības kompānijai McDonalds apmaiņā pret 3500$ lielu ziedojumu kādai no Bruklinas skolām.

Candy-Land

2. Candy Land (candyland.com)

Vārds Candy Land lielai daļai cilvēku asociējas ar bērnu galda spēļu klasiku. Tamdēļ 1995. gadā spēles veidotāji Hasbro nebija īpaši priecīgi, uzzinot, ka Porno industrijas kompānija Internet Entertainment Group bija reģistrējuši domēna vārdu candyland.com.

Hasbro vērsās tiesā, jo vēlējās iegūt šī domēna vārda lietošanas tiesības. Tiesa nosprieda par labu Hasbro, norādot, ka uzņēmumam jau kopš 1951. gada bija reģistrēta preču zīme “Candy Land”.  Tika ņemts vērā arī fakts, ka mājaslapas apmeklētājs, ievadot domēna vārdu, kas saistīts ar bērnu spēles nosaukumu, varētu gaidīt nedaudz savādāku mājaslapas saturu.

Lai gan jaunais domēna vārda turētājs jau bija Hasbro, tiesas spriedums noteica, ka porno industrijas kompānijai ir tiesības izmantot šo domēna vārdu vēl 90 dienas, lai informētu visus savus klientus, ka mājaslapa tiek pārcelta zem cita nosaukuma.

road_runner

3. Road Runner (roadrunner.com)

Pirms kāda laika kompānija “Road Runner” bija nopietns spēlētājs datoru un tehnoloģijas nozarē. Tādēļ ļoti negaidīta un nopietna bija “Time Warner” apsūdzība, nosaucot “Road Runner” par domēna skvoteriem (cybersquatter). Lai gan mediju kompānijai “Time Warner” piederēja pilnas tiesības uz multiplikācijas filmu varoni Road Runner uzņēmums “Road Runner” bija reģistrējis domēna vārdu roadrunner.com savām vajadzībām.

Mediju kompānija vērsās tiesā un vēlāk tika atzīta par likumīgo domēna vārda roadrunner.com lietotāju.

peta-logo

4. PETA (peta.com)

1995. gadā Maikls Dohnejs (Michael Doughney), izveidojot mājaslapu PETA.com, tādā veidā kļūstot par, iespējams, vienu no pirmajiem interneta troļļiem. Maikla mājaslapas pilnais nosaukums bija “People Eating Tasty Animals” jeb tulkojumā uz latviešu valodu “Cilvēki, kuri ēd gardus dzīvniekus”. Šīs mājaslapas akronīms sakrita ar organizācijas “People for the Ethical Treatment of Animals” jeb latviski “Cilvēki par ētisku attieksmi pret dzīvniekiem” akronīmu.

Interesantākais, ka tiesa nespēja pieņemt lēmumu līdz pat 2001. gadam. Pirmais tiesas spriedums bija par labu Maiklam, taču galu galā pēc patērētāju tiesību aizsardzības likuma (Anti-Cybersquatting Consumer Protection Act) pieņemšanas 1999. gadā tiesa lēma par labu organizācijas interesēm.

FB-CB-bhib

5. FACEBOOK (facebook.com, fb.com)

Kādā “Tech Crunch” intervijā Facebook dibinātājam un vadītājam Markam Cukerbergam tika uzdots jautājums: “Ja jūs visu varētu darīt no jauna, ko Jūs darītu savādāk?”

Cukerbergs atbildēja: “Es reģistrētu īstos domēna vārdus.”

Pašos pirmsākumos kompānija tika dēvēta par “The Facebook”, līdz ar to arī sākotnējais portāla nosaukums bija thefacebook.com. Taču, tā kā šis nosaukums sabiedrībai nebija īpaši tīkams, 2005. gada augustā Cukerbergs bija spiests samaksāt 200 000$ par domēna vārdu facebook.com.

Ar šo vērienīgā uzņēmuma Facebook domēna vārdu epopeja vēl nebeidzas. Salīdzinoši nesen uzņēmums par $8.5 miljoniem bija spiests iegādājās fb.com.