Mūsdienās, ja vēlaties izskatīties nopietni sabiedrības acīs, tīmekļa vietne ar pareizo nosaukumu jeb domēna vārdu ir obligāts nosacījums. Daudzi vērienīgi uzņēmumi, kā arī sabiedrībā pazīstami cilvēki (tostarp bijušais Ņujorkas mērs Maikls Blūmbergs) ir darījuši gandrīz neiespējamo, lai aizsargātu savu virtuālo identitāti, iegādājoties virkni domēna vārdu gan ar pozitīvu, gan negatīvu nozīmi.
Bijušais Ņujorkas mērs, miljardieris Maikls Blūmbergs 2014. gadā iegādājās aptuveni 400 domēna vārdus ar paplašinājumu .nyc, kuru nosaukumā bija minēts viņa vārds un uzvārds. Lai gan lielāka daļa reģistrēto domēna vārdu bija ar pozitīvu nozīmi, piemēram, bloombergfamilyfoundation.nyc vai officialmikebloomberg.nyc, bija arī tādi vārdi, kas pārsteidz ar savu izdomu:
- BloombergBlows.nyc
- MikeIsTooShort.nyc
- MikeBloombergisaDweeb.nyc
- MikeBloombergRocks.nyc
- MikeBloombergblows.nyc
- MichaelBloombergisaWeiner.nyc
- BloombergistooRich.nyc
- getalifemike.nyc
- BloombergisanAss.nyc
Domēna vārds ir nozīmīgs uzņēmuma un tā zīmola virtuālās identitātes aizsargs. Tādēļ ir lērums domēna vārdu skvoteru, kuri vēlēsies nopelnīt uz jūsu aizmāršības vai neapdomības rēķina, ja savlaicīgi nebūsiet rezervējuši sev vēlamos domēna vārdus. Līdzīgs scenārijs ir piemeklējis arī zemāk minētos uzņēmumus.
1. Tesla (tesla.com)
Pagāja gandrīz desmit gadi, līdz Tesla apstiprināja, ka domēna vārds TESLA.COM beidzot reģistrēts uzņēmumam.
Kopš 1992. gada domēna vārds piederēja Nikola Tesla fanātam, inženierim Stjū Grossmanam (Stu Grossman). Visu šo laiku uzņēmums bija spiests iztikt ar nosaukumu teslamotors.com. Uzņēmuma zīmola rūpes ir beigušās, jo šobrīd (vai pagaidām) tesla.com novirza interesentus uz uzņēmuma galveno mājaslapu teslamotors.com.
2. Jeb Bush (JebBush.com)
Savas kampaņas pirmsākumā Džebs Bušs (Jeb Bush) aizmirsa atjaunot sava domēna vārda JebBush.com lietošanas tiesības. Šo situāciju izmantoja viņa konkurents Donalds Tramps (Donald Trump), kurš piereģistrēja domēna vārdu uz sevi, un visus tās apmeklētājus pāradresēja uz mājaslapu donaldjtrump.com. Taču, tā kā republikāņa pārstāvis ātri vien izstājās no prezidentūras cīņas, domēna vārds tika dzēsts. Šis gan nav vienīgais precedents, kad domēna vārds tiek izmantots kā politisko cīņu ierocis.
Taču Džeba Buša galvassāpes ar domēna vārdiem ar to vēl nav beigušās. Kāds homoseksuāļu pāris kā savu attiecību publiskošanas portāla nosaukumu ir izvēlējies tieši jebbushforpresident.com. Arīdzan mājaslapas JebBushforPresident.net saturs politiķim nav īpaši glaimojošs.
3. Google (google.com)
Ne vienmēr domēna vārda čiepšanas pamatā ir kāds ļauns nodoms. Piemēram, 2015. gada 29. septembrī kādreizējais Google darbinieks Senmejs Veds (Senmay Ved) intereses vadīts, pieslēdzās savai bijušajai darba vietai, lai pārliecinātos, kā uzņēmumam sokas ar domēna vārdu reģistrāciju. Taču pieslēdzoties pamanīja, ka google.com domēns ir brīvi pieejams reģistrācijai. Domādams, ka tas ir tikai joks, viņš turpināja reģistrācijas procesu un pat iemaksāja 12$. Tādā veidā Senmejs uz veselu minūti bija kļuvis par google.com domēna vārda turētāju.
Prieki gan nebija ilgi. Ļoti ātri Google attapās, atcēla šo reģistrāciju un atmaksāja 12 dolārus. To varēja izdarīt tāpēc, ka reģistratūra bija viņu pašu īpašumā. Ja tas būtu izdarīts citā reģistratūrā, tad reģistrāciju atcelt nebūtu nemaz tik vienkārši. Vēlāk Senmejs saņēma vērienīgu honorāru (vairāk nekā 6,000$) no GOOGLE, kurus ziedoja labdarībai.
4. Disney un Star Wars (StarWars.co.uk)
Vairāk nekā dekādi britu kostīmu veikals “Abscissa” izmantoja aptuveni sešus ar zīmola Star Wars saistītus domēna vārdus, ieskaitot StarWars.co.uk. Visi šie domēna vārdi norādīja uz mājaslapu, kur apmeklētājiem tika piedāvāti filmas “Star Wars” tēlu kostīmi un aksesuāri.
Domēna vārds StarWars.co.uk. izraisīja vērienīgas juridiskas kaujas starp “Disney” un “Abscissa”. Lieki piebilst, ka par šīs kaujas uzvarētāju kļuva “Disney”.
5. MTV (mtv.com)
Agrīnajos interneta pirmsākumos pat modernais MTV neaptvēra, cik liela ir domēna vārda nozīme. Tādēļ 1993. gadā, kad bijušais MTV “Video Jockey” Ādams Kurijs (Adam Curry) piereģistrēja domēna vārdu mtv.com, kompānija par šo faktu neizrādīja nekādu interesi, pat tad, kad pats darbinieks bija uzņēmumu par to brīdinājis.
Lieki piebilsts, ka vēlāk mūzikas industrijas gigants šo lēmumu nožēloja. Gadu vēlāk, kad Kurijs aizgāja no kompānijas, izcēlās tā dēvētās “Roe v. Wade of the Internet.” domēna vārda kaujas. Ar laiku Ādams Kurijs atteicās no domēna vārda mtv.com lietošanas tiesībām par labu MTV. Lai gan publiski netika izpausts honorāra apjoms, šis noteikti bija ļoti ienesīgs Ādama Kurija darījums.
Turpinājums rakstā: “Domēna vārdu cīņas – 2.daļa!“
Teicams resurss par domēniem. Interesants raksts, tikai grūti saprast kā tik ilgi varēja vilkt garumā star wars epopeju.